Το Steam επιτέλους λανσάρει στην Κίνα, αλλά υπάρχουν ανησυχίες για τα χαμένα παιχνίδια



Τρία χρόνια μετά την αρχική ανακοίνωση της Valve για συνεργασία με τον κινέζικο προγραμματιστή και εκδότη Perfect World για να κυκλοφορήσει επίσημα το Steam στην Κίνα, η Valve ετοιμάζεται τελικά να ξεκινήσει το client της σε beta τον περασμένο μήνα. Αλλά μετά από χρόνια ανεπίσημης ύπαρξης του Steam σε μια νόμιμη γκρίζα περιοχή στη χώρα για εκατομμύρια χρήστες, υπάρχει μια πιθανότητα η παγκόσμια πλατφόρμα — και όλα τα παιχνίδια χωρίς άδεια χρήσης που έχουν αγοράσει και παιχτεί μέχρι σήμερα — να μην επιβιώσουν από τη μετάβαση.

Σύμφωνα με τον αναλυτή της Niko Partners, Daniel Ahma, στο Twitter, οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν μια δημόσια beta για τις 9 Φεβρουαρίου, η οποία θα περιλαμβάνει μόνο δύο παιχνίδια: το DOTA 2 που δημοσίευσε η Valve και το Counter-Strike: Global Offensive. Σε ξεχωριστή δήλωση στο IGN, πρόσθεσε ότι περίπου 30 περισσότερα παιχνίδια είχαν προγραμματιστεί για κυκλοφορία «στο εγγύς μέλλον» και ακόμη περισσότερα σχεδιάζονται πέρα από αυτό.

Οι Κινέζοι παίκτες μπορούν να εγγραφούν στο Steam China είτε με νέους λογαριασμούς είτε χρησιμοποιώντας υπάρχοντες λογαριασμούς Steam Global, αν και σε περίπτωση που χρησιμοποιήσουν υπάρχοντες λογαριασμούς, τα μόνα παιχνίδια που θα περάσουν στις βιβλιοθήκες του Steam China θα είναι αυτά που έχουν άδεια στην Κίνα – έτσι για την beta, μόνο τα DOTA 2 και Counter-Strike: Global Offensive. Και, πρόσθεσε, μόλις το Steam China ξεκινήσει σε beta, οι χρήστες δεν θα μπορούν πλέον να παίξουν κανέναν από τους τίτλους στο client του Steam Global και θα να αναγκάζονται να στραφούν στην επίσημη πλατφόρμα της χώρας για να συνεχίσουν να παίζουν. Ενώ οι μελλοντικοί τίτλοι δεν αναμένεται να ακολουθήσουν το ίδιο και θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι και στα δύο clients, αυτό εξαρτάται από έναν σημαντικό παράγοντα: τη συνεχή διαθεσιμότητα του Steam Global στην Κίνα μαζί με το επίσημο Steam China.

Πώς λειτουργούσε το Steam στην Κίνα προηγουμένως;

Ο δρόμος για να υπάρξει μια επίσημη έκδοση του Steam στην Κίνα ήταν μακρύς και η επερχόμενη κυκλοφορία του εγείρει κάποιες ανησυχίες για το μέλλον των παιχνιδιών του Steam στη χώρα. Αυτό συμβαίνει επειδή ενώ το Steam Global είναι διαθέσιμο στην Κίνα εδώ και χρόνια, η παρουσία του εκεί είναι ανεπίσημη και ανεξέλεγκτη από την κινεζική κυβέρνηση, η οποία διαφορετικά έχει αυστηρές πολιτικές σχετικά με το τι παιχνίδια μπορούν και δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν στη χώρα.

Υπό κανονικές συνθήκες, για να κυκλοφορήσει ένα παιχνίδι στην Κίνα πρέπει να πληροί μια σειρά από διαφορετικά πρότυπα που έχει θέσει η κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένης της τήρησης των κινεζικών κοινωνικών αξιών, αποφεύγοντας την «παραπλανητική αντιπροσώπευση» της ιστορίας, της πολιτικής και του νόμου, χωρίς να περιλαμβάνει τίποτα που μοιάζει με gambling, και έχοντας συστήματα αντι-εθισμού που περιορίζουν το χρόνο παιχνιδιού και τα χρήματα που δαπανώνται από ανηλίκους.

Αυτή η διαδικασία έχει γίνει ακόμη πιο αυστηρή τα τελευταία χρόνια, μετά από ένα κυβερνητικό πάγωμα το 2018 σε όλες τις νέες εγκρίσεις αδειών παιχνιδιών και μια σειρά από νέους κανονισμούς που προσπάθησαν να μειώσουν τον συνολικό αριθμό των παιχνιδιών που εγκρίθηκαν για κυκλοφορία στη χώρα κάθε χρόνο. Το πάγωμα άρθηκε το 2019, αλλά η Niko Partners σημείωσε ότι ο συνολικός αριθμός των εγκρίσεων παιχνιδιών είναι πολύ χαμηλότερος από όσο ήταν στο παρελθόν — αν και σημειώνει ότι αυτό έχει επηρεάσει κυρίως τον αριθμό των «χαμηλής ποιότητας μιμητικών παιχνιδιών» και των τίτλων που επικεντρώνονται στο gambling.

Για τους λόγους αυτούς, μεταξύ άλλων, το παγκόσμιο client του Steam έχει πάει τόσο καλά στην Κίνα. Από τα τέλη του 2018, η πλατφόρμα είχε 30 εκατομμύρια συνολικά χρήστες στην Κίνα, φαινομενικά χάρη στο πάγωμα των νέων εγκρίσεων παιχνιδιών αφήνοντας το Steam ως τον ευκολότερο χώρο για να παίξετε νέα παιχνίδια στη χώρα. Και ενώ οι επίσημοι αριθμοί δεν έχουν εκδοθεί από τότε, ο αριθμός των χρηστών Steam στην Κίνα φαίνεται να έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Από τον Ιανουάριο του 2020, τα Απλοποιημένα Κινέζικα εξελίχθηκαν ώστε να είναι η κυρίαρχη γλώσσα μεταξύ όλων των χρηστών του Steam παγκοσμίως.

Για χρόνια, το Steam λειτουργεί σε μια νομικά γκρίζα περιοχή στην Κίνα όπου παιχνίδια που διαφορετικά δεν επιτρέπονται μπορούν να αγοραστούν και να παιχτούν

Για χρόνια, το Steam λειτουργεί σε μια νομικά γκρίζα περιοχή στην Κίνα όπου, ενώ ορισμένες λειτουργίες κοινότητας αποκλείονται από την κυβέρνηση, παιχνίδια που διαφορετικά δεν επιτρέπονται για κυκλοφορία στη χώρα μπορούν να αγοραστούν και να παιχτούν. Αλλά όπως ανακάλυψε το PC Gamer μέσα από συνεντεύξεις με πολλούς Κινέζους προγραμματιστές το 2019, κανείς δεν είναι σίγουρος γιατί η Κίνα δεν έχει διακόψει τη λειτουργία του Steam (και τώρα του Epic Games Store).

Η Valve συνεργάζεται με την Perfect World

Και πάμε στην Perfect World, που ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τη Valve για την κυκλοφορία του Steam China το 2018, μετά από επιτυχημένες προηγούμενες συνεργασίες για το επίσημο release τόσο του DOTA 2 όσο και του Counter-Strike: Global Offensive στην Κίνα. Από την αρχική ανακοίνωση, υπήρξαν πολύ λίγες λεπτομέρειες σχετικά με το πώς το Steam China θα μπορούσε πραγματικά να λειτουργήσει. Ένας alpha client για το Steam China έγινε προσβάσιμος το 2019, αλλά δεν υπήρχαν διακομιστές ζωντανά και έτσι δεν ήταν σε θέση να παιχτούν παιχνίδια – και ήταν ως επί το πλείστον το ίδιο με το κανονικό client του Steam ούτως ή άλλως.

Μια παρουσίαση Τύπου στην Κίνα αργότερα το ίδιο έτος έδωσε μια ενημέρωση. Σύμφωνα με μια συνέντευξη του Eurogamer με τον DJ Powers της Valve στην εκδήλωση, τα παιχνίδια που σχεδιάζονται για κυκλοφορία στο Steam στην Κίνα περιλαμβάνουν όχι μόνο το DOTA 2, αλλά και DOTA Underlords, και τίτλους τρίτων όπως τα FTL, Raft, Subnautica, Euro Truck Simulator 2, και πολλά άλλα — τα οποία θα έχουν αδειοδοτηθεί από την κυβέρνηση για κυκλοφορία στην πλατφόρμα. Αυτό θα ήταν τελικά ένα καθαρό θετικό για τους προγραμματιστές των οποίων τα παιχνίδια θα είναι ένα μέρος της επίσημης κυκλοφορίας. Λόγω της ανάγκης για έναν τοπικό εταίρο, μπορεί να είναι δύσκολο για τους διεθνείς τίτλους να λάβουν επίσημη έγκριση στην Κίνα, καθιστώντας το Steam China μια δυνητικά απλούστερη δίοδο για εκείνους των οποίων τα παιχνίδια προκρίθηκαν.

Θα μπορούσε επίσης να χρησιμεύσει ως μια ευκαιρία για τους τοπικούς προγραμματιστές να αναδείξουν τα παιχνίδια τους σε όλο τον κόσμο. Η Valve είπε στην εκδήλωση ότι δεν σκόπευε να υπάρχουν παιχνίδια στο Steam China ως αποκλειστικότητες, πράγμα που σημαίνει ότι αν οι τοπικοί προγραμματιστές μπορούσαν να αποκτήσουν έγκριση στο Steam China, τα παιχνίδια τους θα κυκλοφορούν επίσης σε διεθνές κοινό μέσω του παγκόσμιου client, κερδίζοντας ενδεχομένως περισσότερη έλξη και ενδιαφέρον ως αποτέλεσμα.

Στην ίδια συνέντευξη στο Eurogamer, η Valve εξέφρασε επίσης την ελπίδα ότι όλα τα παγκόσμια κοινωνικά χαρακτηριστικά της θα προστεθούν στο Steam China. Τόσο τότε όσο και τώρα, αυτά τα χαρακτηριστικά παραμένουν το ένα στοιχείο του παγκόσμιου client του Steam που δεν λειτουργεί σωστά για τους Κινέζους χρήστες. Τούτου λεχθέντος, η Valve δεν μπορούσε εκείνη τη στιγμή να επιβεβαιώσει με βεβαιότητα πώς θα μοιάζουν αυτά στην τελική έκδοση.

Όταν ρωτήθηκε αν η κυκλοφορία του Steam China θα σήμαινε αναπόφευκτα ότι το παγκόσμιο client του Steam δε θα ήταν διαθέσιμο πια στη χώρα, κόβοντας έτσι την πρόσβαση σε οποιοδήποτε παιχνίδι που δεν έχει επίσημη άδεια, ο Powers δήλωσε ότι «τίποτα δεν θα αλλάξει» για το Steam global — τουλάχιστον όχι από την πλευρά της Valve. Ο στόχος στην κυκλοφορία ενός ειδικού client για την Κίνα, είπε, ήταν απλώς να δοθεί στους χρήστες πρόσβαση σε τοπικά οφέλη: τοπικούς τίτλους, τοπικούς διακομιστές και δυνατότητες κοινότητας.

Αλλά θα μπορούσε κάτι εξωτερικό, όπως η κυβέρνηση, να θέσει ένα τέλος στο βασικό client του Steam;

«Θέλω να πω, ναι», απάντησε ο Powers. «Υπάρχουν πάντα εξωτερικές επιδράσεις που δεν μπορείς να ελέγξεις. Αλλά η κατεύθυνση προς την οποία κατευθυνόμαστε είναι ότι το Steam global παραμένει όπως είναι σήμερα».

Γιατί η Κίνα έχει δύο Steams;

Αυτό μας φέρνει στο σήμερα. Στις αρχές του 2021, η Valve επιβεβαίωσε ότι θα φέρει το client στην Κίνα στις αρχές του τρέχοντος έτους, και είχε δοκιμαστεί σε ένα καρναβάλι esports τον Ιανουάριο. Τώρα, με την beta στον ορίζοντα, το ερώτημα αν το Steam Global θα συνεχίσει να υπάρχει στην Κίνα έχει ανακύψει για άλλη μια φορά.

Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη ένδειξη ότι μπορεί να κλείσει, η τρέχουσα κανονιστική καταστολή από την κινεζική κυβέρνηση δεν αποτελεί καλό οιωνό για τη συνεχιζόμενη ύπαρξή του, ειδικά όταν υπάρχει διαθέσιμη μια εγκεκριμένη εναλλακτική λύση. Ακόμα κι αν η Valve συνεχίσει να τρέχει το client στην Κίνα, η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε να το μπλοκάρει ανά πάσα στιγμή, αναγκάζοντας τους χρήστες να έχουν πρόσβαση σε αυτό μέσω VPN ή άλλων μέσων. Αυτό θα σήμαινε ότι οι χρήστες που έχουν ήδη στην κατοχή τους και παίζουν μη εγκεκριμένα παιχνίδια μέσω αυτού του client θα μπορούσαν να χάσουν την πρόσβαση.

Ακόμα κι αν η Valve συνεχίσει να παρέχει το Steam Global στην Κίνα, η κυβέρνηση θα μπορούσε να το μπλοκάρει ανά πάσα στιγμή

Αν συνέβαινε αυτό, δεν θα ήταν η πρώτη φορά που η κινεζική κυβέρνηση εμπλέκεται στο περιεχόμενο του Steam. Πέρυσι, εμπόδισε ένα παιχνίδι που ονομάζεται Coronavirus Attack από το να εμφανιστεί στην Κίνα μέσω της παγκόσμιας έκδοσης του Steam — πιθανώς επειδή, όπως είπε ο δημιουργός του, έγινε ως διαμαρτυρία κατά της κινεζικής κυβέρνησης. Και πριν από αυτό, το Ταϊβανέζικο στούντιο Red Candle Games είδε τον τίτλο Devotion αφαιρείται από το Steam εντελώς, μετά από μια αφίσα που βρέθηκε στο παιχνίδι η οποία χλεύαζε τον Κινέζο Πρόεδρο Xi Jinping. Ο εκδότης του, Indievent, αργότερα ανακάλεσε την επαγγελματική του άδεια στη χώρα ως άμεσο αποτέλεσμα του περιστατικού και έκτοτε αγωνίστηκε να επανακυκλοφορήσει το παιχνίδι, ακόμη και σε άλλες πλατφόρμες.

Επιπλέον, όπως επεσήμανε ο Ahmad στο IGN, άλλες πλατφόρμες επηρεάζονται και από την καταστολή της Κίνας τον τελευταίο καιρό. Πέρυσι, η Apple έχει αφαιρέσει πάνω από 100.000 παιχνίδια από το App Store στην Κίνα, όλα χωρίς άδεια. Αν και αυτά τα παιχνίδια απαιτούσαν άδειες από το 2016, τα παραθυράκια τους είχαν επιτρέψει να δημοσιευθούν ούτως ή άλλως, μέχρι τώρα.

«Οι ρυθμιστικές αρχές μπορεί να το μπλοκάρουν, και αυτό θα ήταν κακό για τους εγχώριους και ξένους προγραμματιστές που έχουν πρόσβαση στους παίκτες μέσω αυτής της πλατφόρμας», είπε. «Στη συνέχεια, και πάλι, είναι ένα άνισο πεδίο εφαρμογής, αν μόνο ορισμένοι προγραμματιστές παίζουν με τους κανόνες και επιτρέπουν στους Κινέζους παίκτες να έχουν πρόσβαση μόνο σε παιχνίδια που απέκτησαν άδεια.

«Οι Κινέζοι παίκτες είναι επινοητικοί σίγουρα: αν θέλουν να συνεχίσουν να παίζουν στο Steam International, θα χρησιμοποιήσουν ένα VPN ή άλλα μέσα για να το κάνουν. Τελικά, είναι καθήκον των προγραμματιστών να τηρούν τους κανόνες στην Κίνα ή να κινδυνεύουν να αποκοπούν από αυτή την επικερδή αγορά — τη μεγαλύτερη στον κόσμο».

Υπό το πρίσμα όλων αυτών, το ζήτημα του τι σημαίνει η επίσημη κυκλοφορία του Steam στην Κίνα για τους αφοσιωμένους χρήστες του Steam στη χώρα παραμένει ανοιχτό. Ενώ οι τοπικοί προγραμματιστές και τα διεθνή στούντιο των οποίων τα παιχνίδια μπορούν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις έγκρισης μπορεί τελικά να ωφεληθούν, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες ότι οι υπάρχοντες χρήστες που έχουν χύσει χρόνο και χρήμα στην πλατφόρμα όλα αυτά τα χρόνια μπορεί να καταλήξουν να μπλέκουν σε διάφορες διαδικασίες για να μπορέσουν να έχουν πρόσβαση στις συλλογές παιχνιδιών τους, αν η κινέζικη κυβέρνηση αποφασίσει να κλείσει το όλο θέμα. Μπορεί από την άλλη να χάσουν και εντελώς την πρόσβαση σε αυτά.

Στην πραγματικότητα, αυτό το πρόβλημα υπάρχει εδώ και χρόνια — από τότε που το Steam έγινε προσβάσιμο στην Κίνα, πάντα υπήρχε το ερώτημα αν θα επιτρεπόταν ή όχι να συνεχίσει χωρίς κυρώσεις, αλλά με πολλή ανοχή. Τώρα, με την επίσημη κυκλοφορία του Steam China στο άμεσο μέλλον, η ύπαρξη του Steam Global στη χώρα μπορεί να τελειώσει γρήγορα. Δυστυχώς, όπως με τις ξαφνικές αποφάσεις για αποκλεισμό του Twitch το 2018 και οποιουδήποτε αριθμού άλλων διεθνών ιστοτόπων όλα αυτά τα χρόνια, φαίνεται απίθανο να υπάρξει κάποια βεβαιότητα για την τύχη του Steam Global στην Κίνα.

Η κατάσταση είναι περιμένουμε και βλέπουμε.





Source link